De vrijwilligers die bij de hindernissen staan hebben speciale instructies gekregen. Zij coachen de bestormers om de hindernis zo veilig en goed mogelijk te nemen. Bestormers dienen te allen tijde de instructies van de vrijwilligers op te volgen. De vrijwilligers zijn te herkennen aan de gele hesjes. Zij worden ondersteunt door de mensen van de Reddingsbrigade. Zij zijn te herkennen aan de oranje/gele kleding.

Hieronder kun je de instructie per hindernis vinden. Kijk hier voor alle hindernissen en de parcourskaarten.

1 . Klimwand    
6 bestormers naast elkaar, achter elkaar door, bestormers sprinten naar de klimwand en zetten zich af op de horizontale latten om boven te komen.

2. Onderdoorgang
Geen speciale instructie

3. Onderdoorgang
Geen speciale instructie

4. Onderdoorgang
Geen speciale instructie

5. Kademuur
Zet je voeten af op de uitstekende stenen, je mag elkaar helpen. Klim op de muur, niet eraf springen maar rustig eraf klimmen. Op de grond liggen dikke valmatten, deze zijn niet bedoeld om op te springen, puur voor de valbeveiliging. Lukt het niet om over de muur te klimmen? Loop er dan omheen.

6. Steilwand  
Neem een aanloopje, sprint tegen de steilwand op en klim via de houten balk naar boven. Gebruik het dikke touw om vast te pakken met je handen om jezelf omhoog te krijgen.

7. DSV – trailers    
Klim in de trailer, wurm jezelf onder de netten of tussen de ballen door, klim uit de trailer. Niet springen.

8. Klimbox   
Zorg dat je altijd goed het paneel vasthoudt met handen en voeten. Pak het paneel eerst met je rechterhand vast, en plaats daarna je linkervoet, daarna zijwaarts voortbewegen. Handen en voeten om en om verplaatsen. Op het einde afstappen en niet afspringen. Val je van het paneel af? Dan mag je verder lopen naar de uitgang van de hindernis. Je kunt niet opnieuw op het paneel klimmen. 1 bestormer aan elke kant van het paneel (dus maximaal 2 per paneel).

Speciale instructie voor ScholierenStorm 2 km (t/m 10 jaar): deze groep loopt door de hindernis heen en ze slaan de panelen over.

9. Onderdoorgang    
Komt te vervallen.

10.  Houten schotten    
Plaats 2 handen op het schot, gooi je voeten aan de zijkant eroverheen.

11. Megaglijbaan    
De glijbaan is verdeeld in 4 banen. Per baan staat 1 vrijwilliger die de bestormer een instructie geeft:

De bestormer gaat zitten met de benen vooruit. Enkels over elkaar, handen gekruist voor de borst, kin op de borst en gestrekt op de rug naar beneden. De vrijwilliger geeft de bestormer een zetje als hij naar beneden mag; hij telt af 3 2 1 go! De bestormer mag pas naar beneden als de baan vrij is; dat wil zeggen als de voorganger voorbij de rode vlag is. In geval van calamiteit seinen de mensen van de Reddingsbrigade die beneden bij de glijbaan staan naar boven met de rode vlag. De vrijwilligers bovenaan de glijbaan houden dan alle bestormers tegen tot nader order.
Het is niet toegestaan om in een andere houding dan bovenstaande van de glijbaan af te glijden. Je mag je dus ook niet afzetten aan de balk waar je onderdoor glijdt.

Speciale instructie ScholierenStorm: er staan extra zwemmers van de Reddingsbrigade in de waterbak. Er mag pas gestart worden als deze mensen in het water staan.

12. Stellage flatgebouw    
Klim van etage naar etage, let op dat je je hoofd niet stoot.

13. Kruistunnel    
Bestormer kruipt over de tunnel en bestormers in de andere richting kruipen onder de tunnel.

14. Houten schotten
Plaats 2 handen op het schot, gooi je voeten aan de zijkant eroverheen.

15. Modder kruiptunnel    
Kruipen door moddertunnel, circa 30 cm diep. Tussendoor zijn er openingen waar de bestormers er eventueel uit kunnen.

16. Modder geul    
Rennen door de modder geul

17. Kronkelklim    
Met handen en voeten over het houten rek klimmen. Bovenop omdraaien, met de navel naar het rek naar beneden klimmen. Niet springen.

18. Modder rauzen    
Door de modder rennen.

19. Balanceerbaan    
Klim op het houten blok, klim aan de andere kant omlaag. Niet omlaag springen! Tijger vervolgens onder de tijgerbaan door. Navel op de grond. Klim daarna over het houten schot: plaats je handen op het schot en gooi je voeten aan de zijkant eroverheen. Stap in de waterbak, loop naar de schuine wand en klim omhoog. Let op: glad! Help elkaar. Balanceer over de balk naar de andere kant; let op: glad! Stap tot slot van het blok af. Niet springen.

Val je van de evenwichtsbalk? Loop dan via de zijkant door naar de volgende hindernis. Niet opnieuw opstappen.

20. Monkeybar    
Stap op de dwarsbalk. Pak met beide handen de monkeybar vast. Ga aan de monkeybar hangen en beweeg je voort door met je handen steeds de volgende bar vast te pakken.

Als een bestormer valt, via de zijkant de monkeybar verlaten en doorlopen naar de volgende hindernis.

21. Kruistunnel    
Bestormer kruipt over de tunnel en bestormers in de andere richting kruipen onder de tunnel.

22. Modderige helling    
Ren omhoog tegen de modderige helling op. Gebruik het touw om boven te komen. Let op: glad, help elkaar mee.

23. Stellage flatgebouw    
Tweede passage. Loop onder de stellage door en vervolg het parcours.

24. Kersenbakken    
Niet op de randen van de kersenbakken gaan staan. Echt in de bak gaan staan. Handen en voeten gebruiken om naar de volgende bak te klimmen. Niet naar beneden springen.

25. Autobandenhelling    
Met handen en voeten omhoog klimmen via de autobanden. Onder het net blijven, dus laag bij de autobanden.

26. Klimrek vensters    
Pak de zijkanten van de vensters vast met je handen. Stap op de houten balken en klim door de vensters heen. Niet omlaag springen, bovenop omdraaien en rustig naar beneden klimmen.

27. DSV – trailers    
Klim in de trailer, wurm jezelf onder de netten of tussen de ballen door, klim uit de trailer. Niet springen.

28. Kuilen & Zandbergen    
Stap in de waterkuil, waad naar de zandberg, klim over de zandberg en glij naar beneden de volgende waterkuil in. Herhaal dit tot het einde.

29. Waterkuil & Vrachtwagen met zand    
Stap in de waterkuil, klauter in de vrachtwagen met zand. Ga de zandberg op en klim naar de volgende vrachtwagen. Niet springen.

30. Spiraal & kruipkooi    
Ren naar het middelpunt van het doolhof (spiraal). Daar zie je de kruipkooi.

Stap in de modderbak, ga op je rug liggen met je gezicht naar boven. Trek jezelf via de houten balken naar de overkant.

De bestormer mag starten wanneer de voorganger halverwege is.

31. Modderkuil & Vaten wringen    
Steek je handen en armen gestrekt vooruit door de tonnen heen. Vervolgens je hoofd en zet af met je benen. Je lichaam duwt de bovenste ton omhoog. Wring jezelf tussen de vaten door terwijl je door de modder ploetert.

32. Onder waterzak tijgeren    
Tijger onder de zak met water door. Navel op de grond, met handen en voeten voortbewegen. Mocht een bestormer halverwege uit de hindernis moeten, dan kan hij via de zijkant de hindernis verlaten.

33. Roterende kubussen    
Stap in de bak met water, werk met je team samen. Ga voor de kubus staan, pak de kubus vast aan de rand. De rest van het team draait de kubus rond. Houd je goed vast, op deze manier glijdt je aan de andere kant van de kubus af. Maximaal 2 mensen tegelijk op de kubus.

34. Bandenstapel    
Klauter over de autobanden heen. Gebruik handen en voeten.

35. Balanceren aan touwen    
Houd het touw met twee handen vast. Trek jezelf op door het touw naar je borst toe te brengen. Plaats je voeten op het houten plaatje ter ondersteuning. Neem rust, pak het volgende touw en herhaal dit. Net zolang tot je aan de overkant bent. Val je eraf of kun je niet meer? Stap aan de zijkant uit de hindernis (niet springen) en loop door naar de volgende hindernis.

36. Ploetergeul    
Ploeter door de geul, probeer naar de overkant te waden. Door het water lopen.

37. Megabank    
Volg de belevingsroute door de bank heen. Klim naar boven en weer naar beneden, niet springen.

38. MuurStorm    
Kies je weg: makkelijk, gemiddeld of moeilijk. Neem een aanloopje, reik zover mogelijk naar boven op de muur. Zorg voor een goede grip. Klim op de muur, draai bovenop om en klim naar beneden. Verboden om naar beneden te springen of om op de muur te gaan staan! Help elkaar waar nodig.

39. Piramide van kersenbakken    
Niet op de randen van de kersenbakken gaan staan. Echt in de bak gaan staan. Handen en voeten gebruiken om naar de volgende bak te klimmen. Niet naar beneden springen.

40. Klimrekken    
Met handen en voeten over het klimrek klimmen. Bovenop omdraaien, met de navel naar het rek naar beneden klimmen. Niet springen.

41. Monkeybar en trapezeslinger    
Stap op de dwarsbalk. Pak met beide handen de monkeybar vast. Ga aan de monkeybar hangen en beweeg je voort door met je handen steeds de volgende bar vast te pakken. Als een bestormer valt, via de zijkant de monkeybar verlaten en doorlopen naar de volgende hindernis.

42. Piramide van kersenbakken    
Niet op de randen van de kersenbakken gaan staan. Echt in de bak gaan staan. Handen en voeten gebruiken om naar de volgende bak te klimmen. Niet naar beneden springen.

43. MuurStorm    
Kies je weg: makkelijk, gemiddeld of moeilijk. Neem een aanloopje, reik zover mogelijk naar boven op de muur. Zorg voor een goede grip. Klim op de muur, draai bovenop om en klim naar beneden. Verboden om naar beneden te springen of om op de muur te gaan staan! Help elkaar waar nodig.

44. Houten schotten    
Plaats 2 handen op het schot, gooi je voeten aan de zijkant eroverheen.

45. Taludklim    
Klauter via de stenen omhoog. Goed vastpakken met handen en voeten. Plaats je handen en voeten in de openingen tussen de stenen of gebruik het touw als hulpmiddel.

46. Touwklim    
ScholierenStorm: klim door het gat omhoog via de touwladder. Eenmaal boven, loop naar de zijkant en ga met de trap omlaag. Overig: klim door het gat omhoog via het touw of via de touwladder. Eenmaal boven, loop naar de zijkant en ga met de trap omlaag.  Via touwladder: TIP: klim via de zijkant van de ladder naar boven. Plaats je hakken in de sporten. Dit voorkomt slingeren. Touw is dus tegen je lichaam aan. Via touw: plaats je voeten op de knopen. Trek jezelf op.

47. Taludkruip    
Kruip via het talud naar beneden de helling af.

48. Finishtoren    
Klim tegen beide klimwanden op. Gebruik de grepen en de gaten in de muur om boven te komen.

49. Laddertunnel    
ScholierenStorm: Klim door de ladder heen, niet er overheen. Hoofd eerst. Overig: Klim over de ladder heen.

50. Zwembadjes    
Ren door de zwembadjes, van badje naar badje.

51. ModderStorm    
Stap in de modderbak, tijger door de modder onder de houten balken door. Niet over de balken heen stappen, niet in de modderbak springen.

52. Gladde helling    
Samenwerking is hier vereist. Klauter de gladde helling op. Trek elkaar omhoog, duw elkaar omhoog.

53. Tonnen wringen    
Steek je handen en armen gestrekt vooruit door de tonnen heen. Vervolgens je hoofd en zet af met je benen. Je lichaam duwt de bovenste ton omhoog.

54. Keien helling    
Klauter via de stenen omhoog. Goed vastpakken met handen en voeten. Plaats je handen en voeten in de openingen tussen de stenen of gebruik het touw als hulpmiddel.

55. ModderStorm    
Stap in de modderbak, tijger door de modder onder de houten balken door. Niet over de balken heen stappen, niet in de modderbak springen.

56. Zwembadjes    
Ren door de zwembadjes, van badje naar badje.

57. Waterval    
Klim via de houten sporten tegen de waterval in. Goed vasthouden met beide handen en voeten. Houd je lichaam tegen de houten sporten aangedrukt. Hoe verder je er vanaf gaat, hoe meer druk je ervaart van het water. Blijf voor je uit kijken, niet omhoog, totdat je boven bent. Klauter aan de andere kant via de trap naar beneden. Niet rennen op de trap.

Speciale instructie voor ScholierenStorm 2 km (t/m 10 jaar): deze kinderen lopen door het water heen, maar klimmen niet over de waterval.

58. Finishtoren    
Klim tegen beide klimwanden op. Gebruik de grepen en de gaten in de muur om boven te komen.

59. VuurStorm    
Klimnet: omdraaien, voeten eerst, navel naar het net en dan klimmen met handen en voeten, vier steunpunten zoeken. Handen en voeten alleen in het net, niet aan de reling vastpakken. Niet meer dan 3 mensen tegelijk laten starten. Niet meer dan 9 mensen tegelijk in het net.

VuurStorm: ga op de rand staan met twee voeten naast elkaar. Spring naar voren het water in met je voeten eerst. Door het water zwemmen naar de andere kant. Verboden om te duiken! Klim uit het water met behulp van het net.

ScholierenStorm: alle scholieren tot 10 jaar klimmen over het net en slaan dan direct linksaf. Via de trap naar beneden dus NIET de waterbak in. Alleen onder begeleiding van een volwassene (FamilieStorm) mogen ze wel de waterbak in springen.

60. Stellage cargonetten    
Klim met handen en voeten via het net naar boven. Als je boven bent, draai je om, met voeten eerst naar beneden klauteren. Navel naar het net toe gericht.
Reling is alleen ter valbeveiliging, niet vastpakken tijdens het klauteren.
psw.jpg
water-for-life-190x130.jpg
huisvoordekunstenlimburg.png
banden-wielen-centrum.png
Fun-Forest.jpg
WARMTESERVICE.jpg
Enckevort.png
Pure-ingredients.jpg
massabouw-190x130.jpg
Huys.png
ton-paulus.jpg
Bouwmensen_Limburg.png
Jongeren_Op_Gezond_Gewicht.png
Plaza-grafica-190x130.jpg
mi68.png
bart-faassen.png
DSV.jpg
Collin-recyceling-190x130.jpg
BrasserieRetro.jpg
roof-safety-systems.jpg
personato.jpg
Performenz.jpg
FLOORmodels--hospitality-190x130.jpg
venlona.png
van_den_ham_reklame.JPG
Buitengewoon.jpg
Bouwecenter-driessen.jpg
ted-boots.png
A-Z_logo.jpg
intelligent-security.jpg
Just-190x130.jpg
van-harte.jpg
Sligro.jpg
Funqtio.jpg
wml.png
Dries-Bouw.jpg
ballorig.png
enjob.png
Alles-Palletie.jpg
lumar.jpg
appcomm.png
Limburgs-Landschap.png
Dierenartsencombinatie Maas en Niers.png
Tempo Vertaler.png
hout-vast.jpg
nellissen.png
ijsco-fantastico.png
denhulster.png
run2Day.jpg
eurotechVenlo.jpg
BodyStyle.png
loxodrome.png
zebra.png
Meeus.png
Enjoy.png
Anytime-fitness.jpg
provincie limburg.jpg
HCM.jpg
jekill-hyde.jpg
PLUS_Verbeeten.png
MEE.jpg
Crossbox077.jpg
Leolux.jpg
Energa.jpg
Stinissen.png
covebo.jpg
JustFire.jpg
Crewfactory.png
MOVES102-190-x-130.jpg
Oomen.jpg
gemeente_venlo.png
Covebo.jpg
van-der-valk-hotel.png
antares.png
Satori.jpg
Helichem.jpg
sdg.png
VenloStormt-grrrr-800x211px